Jaarverslag 2017

14 mei 2017 bestond de Historische Kring Blaricum 35 jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum hadden we een biertje laten brouwen door het Gooisch Biergilde. Op vertoon van de bon die in de DEELgenoot zat,  konden de leden twee gratis biertjes afhalen. Hiervan hebben 186 leden gebruik gemaakt. Maar ook niet-leden wisten de Kring te vinden zodat we eind november door de voorraad  heen waren.

Het jubileum werd gevierd op 13 mei tegelijk met de Open Dag van  de Stichting Tussen Vecht en Eem, de overkoepelende organisatie van de historische kringen. 's Morgens gaf Lien Heyting een lezing over 'Blaricumse kunst en de Stijl' en daarna sprak kunsthistorica Diana Kostman over  de periode van de schilders Hijnckes tot Ten Hoope.
Na pianospel door Jacob Bogaers in het gemeentehuis genoten de deelnemers in het Vitus gebouw van een smakelijke aspergelunch, waarna men een keuze kon maken uit drie verschillende rondleidingen door ons dorp. Zowel voor de Historische Kring als voor TVE was het een zeer geslaagde dag.

De Kring had zo vaak het verzoek gekregen nog een keer de film '200 jaar Blaricum' te vertonen dat we op 18 januari in ons onderkomen de film draaiden en een maand later nogmaals  in de Dorpskerk.

Voor een uitverkocht Vitusgebouw  hield Diana Kostman 21 februari een lezing over Blaricumse kunstenaars.
De Kring organiseerde in 2017 in totaal vier tentoonstellingen.
• We begonnen het jaar met een expositie van de Blaricumse tekeningen van Tom Bezemer.
• Van eind maart tot eind  september was het veelzijdige werk van Eppo Doeve te zien. Zelfs op koningsdag hadden we een enorme aanloop.
• Tijdens de Blaricumse Atelierdagen op 30 september en 1 oktober exposeerden Ingrid Wiegers en Cees Wijsman hun werk in acryl en aquarel. Alleen al tijdens dit atelierweekend waren er 330 bezoekers. Hun werk bleef te bezichtigen tot half november.
• Vanaf eind november lieten we aanwinsten zien die de Kring geschonken kreeg in de periode 2015-2017.

De 35e jaarvergadering werd gehouden op 20 maart in aanwezigheid van 27 leden. De film na de pauze liet zien hoe het jubileum-bier was gebrouwen. Na afloop kon men het Blaricums Meibock voor het eerst proeven.
Zowel  de voorjaars- als de najaars-dorpswandeling was ook nu weer volgeboekt. De deelnemers genoten van de niet alleen leerzame, maar ook amusante verhalen van gids Frans Ruijter.

20 augustus namen we deel aan de verenigingen-presentatie van de Oranjevereniging op het Oranje Weitje. Ook waren we weer present met fotoboeken en een PowerPoint presentatie op de Oranje reünie-middag in het Vitusgebouw.

Bijzonder was de Open Monumentendag op 9 september. Voor het eerst  hadden we een gezamenlijk project met de Historische Kringen van Laren en Eemnes. Er was een fiets- en wandeltocht samengesteld van ongeveer 27 kilometer lang, die voerde langs buitenplaatsen, bijzondere gebouwen en boerderijen van de drie gemeenten. Ondanks de regen die zaterdagmorgen telde Blaricum 83 deelnemers,  Laren en Eemnes ieder over de 100.
Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de Stichting Stad en Lande hielden we 30 oktober voor 75 toehoorders twee lezingen over de Blaricumse Meent.

Het Huizer Museum had Blaricum als locatie gekozen om op 31 oktober hun vrijwilligersdag te houden. Deze dag bestond uit een dorpswandeling in de ochtend met gids Frans Ruijter, een lunch in restaurant Bellevue en 's middags een lezing door Diana Kostman.

3 november verleenden we met een foto-presentatie onze medewerking aan de In-memoriam-avond op de Algemene Begraafplaats bij de Woensberg. In een verwarmde tent elders op de begraafplaats werden foto's voorzien van een levensbeschrijving van gedenkwaardige Nederlanders en dorpsgenoten vertoond die ter aarde besteld zijn op deze begraafplaats.

Zoals ieder jaar waren we onderdeel van de wijnproefavond op 18 november. Tussen 19.00-22.00 uur bezochten 250 wijnliefhebbers het onderkomen van de Kring.
Het verenigingsjaar werd op 16 december afgesloten met een kerstborrel voor de vrijwilligers.
Onze periodiek de 'DEELgenoot' verscheen drie keer in een oplage van 700 stuks. Elke uitgave telde 48 pagina’s in full color en bevatte artikelen onder andere over Eppo Doeve, Theo Rueter, Pootjes, Wijnstroom, de Singers en de Stijl, die geschreven  waren door verschillende gastschrijvers.
De website werd goed bezocht. Vooral de link naar de genealogie wordt vaak aangeklikt. Sinds de start op 14 mei 2016 trok de beelbank meer dan 15 duizend bezoekers. Stonden er bij aanvang slechts 200 beelden op,  nu zijn het er meer dan 55 honderd. Hoewel er hard wordt gewerkt aan de invulling moeten er nog zo’n 12 duizend foto’s en 5 duizend dia’s worden ingevoerd.
1 januari 2017 had de Historische Kring Blaricum  570 leden en 20 ruilabonnementen met zusterverenigingen. Door opzegging, verhuizing, overlijden en non-betaling van de contributie moesten we 22 leden afvoeren van de ledenlijst. Daar tegenover stond dat we 23 nieuwe leden konden verwelkomen.
De Kring dankt de sponsoren
Herman van der Heyden Puinrecycling bv.,
Albert Heijn Blaricum,
Café d’Ouwe Tak,
Restaurant Rust Wat,
Eetcafé Moeke Spijkstra,
Restaurant Bellevue
en supermarkt COOP Nijenhuis

Tot slot dankt het bestuur de vrijwilligers voor hun inzet gedurende het afgelopen jaar. We hopen dat we ook dit jaar weer op hun medewerking mogen rekenen.